Porady

KILKA UWAG NA TEMAT PRAWIDŁOWEGO UŻYTKOWANIA PRZEKŁADNI AUTOMATYCZNEJ:

dzwignia automatycznej skrzyni biegów

Kiedy auto z automatem powinno zawitać do serwisu? Producenci zalecają z reguły wymianę oleju co 30 tyś. km przebiegu lub co dwa lata.

Zawsze stosuj prawidłowy olej przewidziany przez producenta przekładni (w przekładniach gdzie występuje elektro-zawór ciśnienia sterowany przez komputer nie ma możliwości ustawienia ciśnienia w przypadku nie właściwego oleju ATF)

Jeśli przy wymianie oleju w przekładni olej ma zmienioną barwę i zapach podpalonego oleju, wymiana na nowy olej i filtr nie jest rozwiązaniem, ponieważ często w takich sytuacjach doszło do chociażby miejscowego przekroczenia temperatury, co powoduje stwardnienie uszczelniaczy tłoków spinających dany zespół sprzęgieł przekładni (jest to proces nieodwracalny) wcześniejsza naprawa to mniejsze koszty.

Jeżeli chcesz sam sprawdzić stan oleju w swojej przekładni (jeśli posiada miarkę poziomu, gdyż nie wszystkie przekładnie są w nią wyposażone) uczyń to na pozycji „N”. Niektóre przekładnie nie mogą mieć mierzonego poziomu na pozycji „P”, gdyż zawyżają stan oleju, ponadto temperatura przekładni jest gorąca dopiero po przejechaniu około 30-40 km.
W przypadku awarii korzystaj z firm holowniczych (nie pracujący silnik nie napędza pompy oleju w twojej przekładni a przy pracujšcym na pozycji „N” masz zbyt małe ciśnienie, jest dopuszczalne holowanie na krótkim odcinku z niewielką szybkością)

W przypadku uszkodzenia twojej skrzyni nie korzystaj z nie sprawdzonych firm, późniejsza naprawa kosztuje o wiele więcej i to Ty płacisz za błędy „złotych rączek”

przekrój hydraulicznej skrzyni biegówAuta z rynku USA i Kanady mają wydajność chłodnico-nagrzewnicy przystosowaną do limitów prędkości obowiązujących w tych krajach (są dostępne dodatkowe chłodnice do przekładni automatycznych)

Produkowane na rynek amerykański auta z automatyczną skrzynią mają układ chłodnico-nagrzewnicy obliczony przez producentów do warunków klimatu oraz do użytkowania samochodu zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym kraju.

Konstrukcja podzespołów została zaprojektowana pod kątem długotrwałej jazdy z prędkością nieprzekraczającą znacznie 100 km/h. Jeżeli zamierzamy poruszać się szybciej, niż przewidział producent, powinniśmy zlecić montaż dodatkowej chłodnicy oleju do skrzyni biegów. Jej koszt wynosi ok. 250-500 złotych. Pozwoli to użytkować auto bez obawy o trwałość przekładni również podczas szybszej jazdy.

Dlaczego automatyczna skrzynia biegow?

dźwignia automatycznej skrzyni biegów BMWAutomat to na pewno wygoda – operujemy tylko dwoma pedałami, nie trzeba nieustannie manipulować dźwignią zmiany biegów, można płynnie poruszać się w mieście i po szosie. W USA ok. 90 proc. nowych aut wyposażonych jest w automatyczne skrzynie. Amerykanie nie wyobrażają sobie auta bez automatu. Nie zraża ich fakt, że korzystanie z takiej skrzyni okupione jest zwiększonym zużyciem paliwa. W Europie jest to jednak powód do zastanowienia, chociaż liczbna zwolenników automatów rośnie.

Kiedy auto z automatem powinno zawitać do serwisu? Producenci zalecają z reguły wymianę oleju co 30 tyś. km przebiegu lub co dwa lata. Awarie nie są częste, zwłaszcza gdy skrzynia wyprodukowana została przez dobrą firmę, a kierowca nie zapomina, jakie auto prowadzi. Należy pamiętać, że operować mamy jedną a nie dwiema nogami.

Elektronicznych niezgodności, które mogą trapić samochody z automatycznymi skrzyniami biegów, jest wiele. Pomysłowość ludzka w kwestii napraw nie zna granic. Skrzynia ma swoją charakterystykę odpowiednią dla przeznaczonego do współpracy z nią silnika. Zmiana któregokolwiek z elementów ustalonych przez producenta sprawia, że całość nie będzie sprawnie działać i będzie bardziej podatna na różnego rodzaju niedomagania. A tak będzie się działo, jeśli zostanie zamontowany inny silnik, zmieniona skrzynia lub niewłaściwe elektroniczne sterowniki.
W tym miejscu warto wspomnieć o autach „chipowanych”. Taki zabieg, polegający na zmianie charakterystyki monmentu i mocy silnika, sprawia, że nie pasują one do charakterystyki automatycznaj przekładni. Trzeba byłoby napisać dla sterownika skrzyni biegów nowy program, a to jest właściwie nierealne.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. więcej informacji w polityce prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close